Thursday, August 31, 2023

De haan is dood, satire is mijn lievelingsdier, mijn schoonmoeder en ik door Wolfgang Hampel

De haan is dood, satire is mijn lievelingsdier, mijn schoonmoeder en ik door Wolfgang Hampel Copyright 2023 zaterdag 26 augustus 2023 door Wolfgang Hampel Alle rechten voorbehouden-------------------------- Angelika en ik helpen mijn schoonmoeder met het schoonmaken van het huis. We zijn net de grote tuin met de garages aan het vegen als er drie keer een luid, doordringend kikeri kikeri kikeri klinkt. "Ik zou de halsband van de klootzak kunnen omdraaien. Het is al zo sinds 04.00 uur", moppert mijn schoonmoeder en trekt een gezicht als 100 jaar regenachtig weer. Ik zal een humoristisch antwoord proberen: "Dat past bij de volgende Vita Magica - The Rooster is Dead - Life and Work of Ingrid Noll." 'Had mevrouw Noll ook een haan in de buurt en heeft ze hem gedood?' wil mijn schoonmoeder weten. ‘Niet precies,’ antwoord ik. "In dit geval is de haan een ijdele macho, rechtstreeks uit een prentenboek." 'Is mevrouw Noll succesvol?' "O ja, haar boeken zijn in 29 talen vertaald en van sommige zijn films gemaakt." "Kent u Ingrid Noll al lang?" "Sinds ze haar eerste boek 'Der Hahn ist tot' publiceerde. Dat is inmiddels ruim dertig jaar geleden." De haan uit de buurt verheft drie keer achter elkaar luid zijn stem en onderbreekt mijn lezing. "Ik ben Ingrid Noll ook erg dankbaar dat ze ons op de boekomslag van 'Satire is mijn lievelingsdier' ​​mochten noteren: Ingrid Noll - de beroemde Lady of Crime zegt: Ik word altijd heel blij als ik een humoristisch gedicht van Wolfgang Hampel lees." Ik leg het verder uit. Mijn schoonmoeder fronst: 'Waarom deed mevrouw Noll dat? Heb je haar er veel geld voor betaald?' "Nee, helemaal niet!" antwoord ik naar waarheid. "Ingrid Noll waardeert een goed humeur en houdt van de satirische gedichten! Zij heeft er aanzienlijk aan bijgedragen dat het boek tot op de dag van vandaag zeer succesvol is. Volgens Amazon America behoort 'Satire is mijn favoriete dier' ​​nog steeds tot de 6200 meest humoristische boeken na meer dan 5 jaar." "Maar het staat niet bovenaan", zegt mijn schoonmoeder niet onder de indruk. Na deze opmerking moet ik denken aan de moeder van Ingrid Noll, die na het lezen van 'Der Hahn ist tot' tegen haar dochter zei dat het boek op de een of andere manier schattig was. Terwijl ik het onkruid uit de voegen schraap, spreekt de haan onmiskenbaar weer. 'Die irritante kerel hoort thuis in het Weense Woud', moppert mijn schoonmoeder. Trouwens, ze prees me nog steeds heel erg. "Je hebt de tuin schoongemaakt zoals hij nog nooit is geweest. Je werkt echt goed! Daar zou je echt geld mee kunnen verdienen. Houd op met het schrijven van boeken en Vita Magica. Het is gewoon onrendabele kunst!" Na deze duidelijke mededeling serveert ze ons vrolijk heerlijk geurende goudbruine schnitzel en de lekkerste aardappelsalade ter wereld. ----------------------------------- Hier is een klein gedichtje geïnspireerd door Wolfgang Hampel - tweevoudig winnaar van de Betty MacDonald Memorial Award en auteur van 'Satire is My Favorite Animal' - een van de meest humoristische boeken aller tijden. Het gaat over lachen en lezen, twee dingen die ons gelukkig kunnen maken.---------------------------------- --------- -------------- Lachen en lezen---------------------------------- Lachen en lezen zijn twee mooie dingen; ze kunnen ons vreugde en kennis brengen. Lachen en lezen zijn twee goede vrienden, ze kunnen ons troosten en bemoedigen. Lachen is als medicijn voor de ziel, het verdrijft verdriet en verdriet. Lezen is als een reis door de wereld, het verbreedt de horizon en de creativiteit. Lachen en lezen zijn twee krachtige wapens, ze kunnen ons helpen in de strijd tegen onrecht. Lachen en lezen zijn twee nobele gaven; ze kunnen ons leren het leven te waarderen.