Tuesday, August 3, 2021

Malaika Mihambo získala pre Nemecko olympijské zlato v skoku do diaľky

Malaika Mihambo má pred sebou posledný pokus. Posledný pokus, posledný skok, aby si zabezpečil zlato po dvoch neplatných pokusoch vo finále olympijského skoku do diaľky v Tokiu. Dvadsaťsedemročná pretekárka obsadila bronzovú priečku za vedúcou Američankou Brittney Reeseovou a Ese Brumeovou z Nigérie. Je potrebný sedemmetrový skok. Animuje zopár divákov, aby zatlieskali, rozbehne sa, vyskočí, letí a letí - presne sedem metrov a na vrchol. Štadiónom sa rozľahne šum. Začína sa čakanie, prikrčí sa, sleduje posledných dvoch skokanov. O 12:12 miestneho času v Tokiu sa olympijským štadiónom ozve ostrý výkrik. Mihambo to dokázal. Zlato! Vtedy jej do očí vyhrknú slzy. Štvrtý športovec v Riu získal pre Nemecko siedme zlato na olympijských hrách v Tokiu. A to po roku, počas ktorého dlho hľadala. V ňom ju trápili pochybnosti o sebe samej. A v ktorej spočiatku bojovala s úlohou veľkej zlatej nádeje Nemecka. "Ten plač, tie slzy - to bola úľava, samozrejme, aj radosť. Pocit, ktorý sa mi ťažko opisuje, pretože táto cesta bola taká tvrdá a kamenistá," hovorí potom v katakombách štadióna. "Som vďačný, že tu teraz môžem stáť ako najlepšia verzia seba samého a užívať si to. Je to skromný pocit šťastia, pretože som vedel, že to nie je samozrejmosť." Mihambová sa vďaka zlatu z majstrovstiev Európy 2018 a titulu majsterky sveta 2019, ktorý získala skvelým skokom dlhým 7,30 metra, stala novou hviezdou nemeckej atletiky a dvakrát po sebe bola vyhlásená za nemeckú atlétku roka. Ťarcha olympijského favorita a ťarcha očakávaní to však všetko zničili. "Dosť som premýšľala o tom, čo so mnou táto nová úloha urobí, ako by som sa s ňou chcela vyrovnať," povedala v rozhovore pre WELT krátko pred hrami a otvorene priznala: "Musím povedať, že zo začiatku to pre mňa nebolo také jednoduché. Mal som pocit, že som sa z lovca stal loveným." Predtým bola jednou z mnohých. Teraz trónila na vrchole. "Pocit, že musím obhajovať túto pozíciu, bol nový a neznámy. Ale naučil som sa s tým lepšie vysporiadať a dostať sa od toho." Pri odchode do Tokia sa nepovažovala za jedinú veľkú favoritku. Aj preto, že v tejto sezóne mala určité problémy. Krížová cesta s kotúľom a rozbehom Vec s rozbehom už dlho nefungovala. Po zranení Mihamboová v roku 2020 skrátila rozbeh z 20 na 16 krokov, ale až krátko pred olympijskými hrami sa snažila dostať späť do správneho rytmu na dobrých 40 metrov. "Na začiatku roka to bolo naozaj napätie, bolo tam veľa pádov," hovorí. "Snažil som sa zo všetkých síl, ale jednoducho som nedokázal pokračovať tam, kde som v roku 2019 skončil. Vtedy sa objavilo veľa pochybností o sebe samom." Bola to situácia, ktorá sa pre ňu veľmi vymykala vonkajším očakávaniam. Ako mohla myslieť na zlato, keď práve teraz tak veľmi bojovala? "V skutočnosti si myslím, že som sa cítil nepríjemne nie preto, že som bol favoritom ako takým, ale preto, že som sa nemohol vyrovnať s touto úlohou kvôli mojim problémom so zubami," povedal Mihambo. Potom, keď sa veci začali vyvíjať správnym smerom, sa v júni vrátila dôvera a istota. V nedeľňajšej kvalifikácii potom vyhlásila, že hľadanie jej optimálneho rozjazdu sa skončilo. "Som veľmi šťastná, že to nakoniec vyšlo," povedala Mihambo o svojom treťom pokuse na 6,98 metra. "Bol to prvý skok, ktorý bol na tabuli pol roka." V kvalifikácii skočila ďalej len Srbka Ivana Španovičová (7,00). Vo finále Mihamboová dosiahla v prvom pokuse 6,83 metra a skončila druhá za Nigérijčankou Ese Brumeovou (6,97). Hoci sa hneď potom dokázala zlepšiť na 6,95 metra, Američanka Brittney Reeseová tiež doletela do vzdialenosti Brumeovej v treťom pokuse. Tretie miesto v polčase. Bolo potrebné skočiť najvyšší skok - ale vo štvrtom pokuse nebolo správne načasovanie a rytmus. Mihambo prebehol. Pri piatom pokuse to prehnala. Mala už len jednu šancu. S pevnými nervami a neporovnateľnou chladnokrvnosťou skočila v poslednom pokuse presne na sedemmetrovú hranicu. Mihambo sa mohol len prizerať, nie zasahovať. "Pre mňa to bola zlá chvíľa na čakanie," hovorí. 27-ročná žena sa snažila byť v pohode, ale nedokázala to. "Vedel som len, že sedem metrov sa dá prekonať. A keď viete, že ste na doske nechali 19 centimetrov, nemáte ten uvoľnený pocit. Pomyslel som si: "Ach bože, stačí to nakoniec?" Stačilo to. A všetko napätie opadlo.