Tuesday, August 3, 2021

Malaika Mihambo võitis Saksamaale olümpiakulla kaugushüppes

Malaika Mihambo jaoks jääb veel üks viimane katse. Üks viimane katse, üks viimane hüpe, et kindlustada kuld pärast kahte kehtetut katset Tokyo olümpia kaugushüppe finaalis. 27-aastane naine on pronksmedalil juhtiva ameeriklanna Brittney Reese ja Ese Brume Nigeeriast. Vaja on seitsme meetri hüpet. Ta innustab väheseid pealtvaatajaid plaksutama, alustab, hüppab maha, lendab ja lendab - täpselt seitsme meetri kõrgusele ja tippu. Staadionil kõlab mürin. Algab ootamine, ta kükitab, vaatab kahte viimast hüppajat. Kell 12.12 kohaliku aja järgi kostab Tokyo olümpiastaadionil terav hüüatus. Mihambo on seda teinud. Kuld! Siis tulevad tal pisarad silma. Rio neljanda koha saanud sportlane võitis Saksamaale seitsmenda kulla Tokyo mängudel. Ja seda pärast aastat, mil ta oli pikka aega otsinud. milles teda vaevas enesekindlus. Ja kus ta esialgu võitles Saksamaa suure kuldlootusena rolliga. "Nutt, pisarad - see oli muidugi kergendus, ka rõõm. Tunne, mida ma ei oska kirjeldada, sest see tee oli nii kõva ja kivine," ütleb ta pärast seda staadioni katakombides. "Ma olen tänulik, et saan nüüd siin seista oma parima versioonina ja seda nautida. See on alandav õnne tunne, sest ma teadsin, et see ei ole iseenesestmõistetav." Mihambo 2018. aasta Euroopa meistrivõistluste kuld ja 2019. aasta maailmameistritiitel, mille ta võitis vapustava 7,30 meetri hüppega, oli teinud temast Saksa kergejõustiku uue tähe ja ta nimetati kaks korda järjest Saksamaa aasta naissportlaseks. Olümpiafavoriidi koormus ja ootuste raskus tõi aga kõik selle alla. "Ma mõtlesin üsna palju, mida see uus roll minuga teeb, kuidas ma sellega toime tuleksin," ütles ta vahetult enne mänge WELT-le antud intervjuus ja tunnistas avalikult: "Pean ütlema, et alguses ei olnud see minu jaoks nii lihtne. Mul oli tunne, et ma muutun jahimehest jahitatavaks." Varem oli ta üks paljudest. Nüüd oli ta troonil tipus. "Tunne, et pean seda positsiooni kaitsma, oli uus ja harjumatu. Aga ma olen õppinud sellega paremini toime tulema ja sellest eemale pääsema." Tokyosse minnes ei näinud ta end ühe suure lemmikuna. Ka sellepärast, et tal on sel hooajal olnud probleeme. Kruus koos rulli ja ülesõiduga Jutt ülesõiduga ei olnud juba ammu toiminud. Pärast vigastust oli Mihambo 2020. aastal lühendanud oma jooksutempot 20 sammult 16-le, kuid oli hädas, et jõuda tagasi õigesse rütmi üle 40 meetri, kuni vahetult enne olümpiamänge. "Aasta alguses oli see tõesti pingeline, oli palju madalseisu," ütleb ta. "Ma andsin endast parima, kuid lihtsalt ei suutnud 2019. aastal jätkata sealt, kus pooleli jäin. Siis tekkis palju enesekindlust." See oli olukord, mis tema jaoks oli nii väga vastuolus väliste ootustega. Kuidas sai ta mõelda kulla peale, kui ta praegu nii palju vaeva nägi? "Tegelikult arvan, et ma ei tundnud end ebamugavalt mitte sellepärast, et ma ise olin favoriit, vaid sellepärast, et ma ei suutnud oma lapsehooldusprobleemide tõttu sellele rollile vastata," ütles Mihambo. Siis, kui asjad hakkasid liikuma õiges suunas, naasis juunis enesekindlus ja kindlustunne. Pühapäevases kvalifikatsioonis kuulutas ta siis oma optimaalse tõusu otsimise lõppenuks. "Ma olen väga õnnelik, et see lõpuks õnnestus," ütles Mihambo oma kolmanda katse kohta 6,98 meetrile. "See oli esimene hüpe, mis oli pool aastat laual." Kvalifikatsioonis hüppas kaugemale vaid Serbia esindaja Ivana Spanovic (7.00). Nüüd finaalis maandus Mihambo esimesel katsel 6,83 meetrile ja jäi Nigeeria Ese Brume'i (6,97) järel teiseks. Kuigi ta suutis kohe seejärel parandada 6,95 meetrile, lendas ka ameeriklanna Brittney Reese kolmandal katsel Brume'i kaugusele. Kolmas koht poolajal. Vaja oli tipphüpet - kuid neljandal katsel ei olnud ajastus ja rütm õige. Mihambo jooksis läbi. Viiendal katsel astus ta üle. Tal oli jäänud vaid üks võimalus. Tugevate närvide ja võrratu rahulikkusega hüppas ta viimasel katsel täpselt seitsmemetrile. Mihambo sai ainult vaadata, mitte sekkuda. "Minu jaoks oli halb hetk oodata," ütleb ta. 27-aastane üritas võtta rahulikult, kuid ta ei suutnud seda teha. "Ma lihtsalt teadsin ka, et seitse meetrit võib võita. Ja siis, kui sa tead, et sa jätsid 19 sentimeetrit lauale, ei kanna sa seda lõdvestunud tunnet. Ma mõtlesin, et kas sellest lõpuks piisab?" See oli piisav. Ja kogu pinge langes.