Tuesday, August 3, 2021

Malaika Mihambo vinder OL-guld for Tyskland i længdespring

Der er et sidste forsøg tilbage for Malaika Mihambo. Et sidste forsøg, et sidste spring for at sikre sig guld efter to ugyldige forsøg i den olympiske finale i længdespring i Tokyo. Den 27-årige er på bronzepladsen bag den førende amerikaner Brittney Reese og Ese Brume fra Nigeria. Der er behov for et spring på syv meter. Hun animerer de få tilskuere til at klappe, starter, hopper af, flyver og flyver - til præcis syv meter og til toppen. Der går en mumlen gennem stadion. Ventetiden begynder, hun sætter sig på hug og kigger på de sidste to springere. Kl. 12.12 lokal tid i Tokyo lyder et skarpt skrig gennem det olympiske stadion. Mihambo har gjort det. Guld! Så kommer tårerne i hendes øjne. Den fjerdeplacerede atlet i Rio vinder det syvende guld for Tyskland ved OL i Tokyo. Og det efter et år, hvor hun havde søgt i lang tid. Hvor hun var plaget af selvtvivl. Og hvor hun i begyndelsen kæmpede med rollen som Tysklands store guldhåb. "Gråden, tårerne - det var lettelsen, selvfølgelig også glæden. En følelse, som jeg næsten ikke kan beskrive, fordi denne vej var så hård og stenet," siger hun bagefter i stadions katakomber. "Jeg er taknemmelig for, at jeg kan stå her nu som den bedste udgave af mig selv og nyde det. Det er en ydmyg følelse af lykke, fordi jeg vidste, at det ikke var en selvfølge." Mihambos EM-guld i 2018 og hendes VM-titel i 2019, som hun vandt med et fantastisk spring på 7,30 meter, havde gjort hende til den nye stjerne i tysk atletik, og hun blev to gange i træk kåret som årets kvindelige atlet i Tyskland. Byrden af at være OL-favorit og vægten af forventningerne fik dog alt dette til at falde. "Jeg har tænkt meget over, hvad denne nye rolle ville gøre ved mig, hvordan jeg ville håndtere den", sagde hun i et interview med WELT kort før legene og indrømmede åbent: "Jeg må sige, at det ikke var så let for mig i starten. Jeg havde en fornemmelse af, at jeg gik fra at være jægeren til at være den jagede." Før var hun en af mange. Nu sad hun på tronen i toppen. "Følelsen af, at jeg skal forsvare denne stilling, var ny og uvant. Men jeg har lært at håndtere det bedre og komme væk fra det." Da hun tog til Tokyo, så hun ikke sig selv som den store favorit. Også fordi hun har haft nogle problemer i denne sæson. Crux med rullen og opløbet Det med opløbet havde ikke fungeret i lang tid. Efter en skade havde Mihambo forkortet sin opløbstid fra 20 til 16 skridt i 2020, men havde svært ved at komme tilbage i den rigtige rytme over godt 40 meter indtil kort før OL. "I begyndelsen af året var det virkelig en belastning, og der var mange lavpunkter," siger hun. "Jeg gjorde mit bedste, men jeg kunne bare ikke samle op på det, jeg slap i 2019. Det var der, hvor en masse selvtvivl kom frem." Det var en situation, der for hende var så uoverensstemmende med de forventninger, der var udefra. Hvordan kunne hun tænke på guld, når hun kæmpede så meget lige nu? "Jeg tror faktisk, at jeg følte mig utilpas, ikke fordi jeg var favorit i sig selv, men fordi jeg ikke kunne leve op til den rolle på grund af mine børnesygdomme," sagde Mihambo. Da tingene så begyndte at gå i den rigtige retning, vendte tilliden og sikkerheden tilbage i juni. I søndagens kvalifikation erklærede hun så, at jagten på sin optimale opkørsel var slut. "Jeg er meget glad for, at det endelig lykkedes," sagde Mihambo om sit tredje forsøg på 6,98 meter. "Det var det første spring, der var på tavlen i et halvt år." Kun Serbiens Ivana Spanovic sprang længere i kvalifikationen (7.00). Mihambo, der nu er i finalen, landede på 6,83 meter i sit første forsøg og blev nummer to efter Nigerias Ese Brume (6,97). Selv om hun umiddelbart efter kunne forbedre sig til 6,95 meter, fløj amerikaneren Brittney Reese også til Brumes afstand i sit tredje forsøg. Tredjepladsen ved pausen. Der var brug for et topspring - men i fjerde forsøg var timingen og rytmen ikke rigtig. Mihambo løb igennem. I femte forsøg gik hun over gevind. Hun havde kun én chance tilbage. Med stærke nerver og en uforlignelig coolness sprang hun i sit sidste forsøg præcis til syvmetergrænsen. Mihambo kunne kun se på, ikke gribe ind. "For mig var det et dårligt tidspunkt at vente," siger hun. Den 27-årige forsøgte at tage det roligt, men det kunne hun ikke. "Jeg vidste bare også, at syv meter kan slås. Og når du så ved, at du har efterladt 19 centimeter på brættet, har du ikke den afslappede følelse med dig. Jeg tænkte: "Åh nej, er det nok i sidste ende?" Det var nok. Og al spændingen forsvandt.