Tuesday, August 3, 2021

Malaika Mihambo izcīnīja Vācijas olimpisko zeltu tāllēkšanā

Malaika Mihambo ir vēl viens pēdējais mēģinājums. Pēdējais mēģinājums, pēdējais lēciens, lai pēc diviem neveiksmīgiem mēģinājumiem Tokijas olimpisko spēļu finālā tāllēkšanā iegūtu zeltu. 27 gadus vecā sportiste ierindojās bronzas medaļā aiz vadošās amerikānietes Britnijas Rīzas un Ese Brumes no Nigērijas. Nepieciešams septiņu metru lēciens. Viņa atdzīvina nedaudzos skatītājus, lai tie aplaudē, startē, lec nost, lido un lido - tieši septiņus metrus un uz augšu. Stadionā atskan mutuļošana. Sākas gaidīšana, viņa pieķeras, vēro pēdējos divus lecējus. Pulksten 12.12 pēc vietējā laika Tokijā olimpiskajā stadionā atskan ass kliedziens. Mihambo to ir paveicis. Zelts! Tad viņas acīs ieplūst asaras. Ceturtā vieta Rio olimpiskajās spēlēs ir septītā zelta medaļa Vācijai Tokijas olimpiskajās spēlēs. Un tas notika pēc gada, kad viņa ilgi bija meklējusi. Tajā viņu nomāca šaubas par sevi. Un kurā viņa sākotnēji cīnījās ar Vācijas lielās zelta cerības lomu. "Raudāšana, asaras - tas bija atvieglojums, protams, arī prieks. Sajūta, kuru man grūti aprakstīt, jo šis ceļš bija tik grūts un akmeņains," viņa stāsta pēc tam stadiona katakombās. "Esmu pateicīgs, ka varu šeit tagad stāvēt kā sava labākā versija un izbaudīt to. Tā ir pazemojoša laimes sajūta, jo es zināju, ka tas nav pašsaprotami." Mihambo 2018. gada Eiropas čempionāta zelta medaļa un 2019. gada pasaules čempiones tituls, ko viņa izcīnīja ar pasakainu 7,30 metru lēcienu, padarīja viņu par Vācijas vieglatlētikas jauno zvaigzni, un viņa divas reizes pēc kārtas tika atzīta par Vācijas gada labāko vieglatlēti. Tomēr olimpiskās favorītes lomas un cerību slogs to visu sagrāva. "Es diezgan daudz domāju par to, ko šī jaunā loma ar mani darīs, kā es ar to gribētu tikt galā," viņa teica intervijā WELT neilgi pirms spēlēm un atklāti atzina: "Jāatzīst, ka sākumā man nebija tik viegli. Man bija sajūta, ka no mednieka kļūstu par mednieku." Pirms tam viņa bija viena no daudzām. Tagad viņa atradās virsotnē. "Sajūta, ka man ir jāaizstāv šī pozīcija, bija jauna un nepazīstama. Bet es esmu iemācījies ar to labāk tikt galā un izvairīties no tā." Dodoties uz Tokiju, viņa neuzskatīja sevi par lielo favorīti. Arī tāpēc, ka viņai šosezon ir bijušas problēmas. Svarīgākais posms ar rulli un izrāvienu Tas, kas bija ar ieskrējienu, jau ilgu laiku nebija darbojies. Pēc traumas Mihambo 2020. gadā bija saīsinājusi skrējiena gaitu no 20 līdz 16 soļiem, taču līdz pat īsi pirms olimpiskajām spēlēm centās atgriezties pareizajā ritmā 40 metru distancē. "Gada sākumā bija liels sasprindzinājums, bija daudz kritumu," viņa saka: "Es centos darīt, ko varēju, bet man vienkārši neizdevās turpināt iesākt iesākto 2019. gadā. Tad arī radās lielas šaubas par sevi." Tā bija situācija, kas viņai neatbilda ārējām gaidām. Kā viņa varēja domāt par zeltu, ja šobrīd tik ļoti cīnījās? "Patiesībā es domāju, ka jutos neērti nevis tāpēc, ka biju favorīts pats par sevi, bet gan tāpēc, ka nevarēju tikt galā ar šo lomu, jo man bija problēmas ar zobiem," sacīja Mihambo. Pēc tam, kad situācija sāka attīstīties pareizajā virzienā, jūnijā atgriezās uzticība un pārliecība. Svētdienas kvalifikācijā viņa paziņoja, ka viņas optimālā starta meklējumi ir beigušies. "Esmu ļoti priecīga, ka beidzot tas izdevās," Mihambo sacīja par savu trešo mēģinājumu, kad viņa raidīja 6,98 metrus. "Tas bija pirmais lēciens, kas bija uz dēļa pusgada laikā." Kvalifikācijā tālāk aizlēca tikai serbiete Ivana Spanoviča (7,00). Finālā Mihambo pirmajā mēģinājumā raidīja 6,83 metrus un ierindojās otrajā vietā aiz nigērietes Ese Brumes (6,97). Lai gan uzreiz pēc tam viņai izdevās uzlabot rezultātu līdz 6,95 metriem, amerikāniete Britnija Rīza arī savā trešajā mēģinājumā aizlidoja līdz Brūmes distancei. Trešā vieta puslaikā. Vajadzēja veikt augstāko lēcienu, bet ceturtajā mēģinājumā laiks un ritms nebija pareizs. Mihambo izskrēja cauri. Piektajā mēģinājumā viņa pārspīlēja. Viņai bija palikusi tikai viena iespēja. Ar stipriem nerviem un nepārspējamu vēsu prātu viņa pēdējā mēģinājumā aizlēca tieši līdz septiņu metru atzīmei. Mihambo varēja tikai vērot, nevis iejaukties. "Man tas bija slikts brīdis gaidīt," viņa saka. 27 gadus vecā sieviete centās atpūsties, taču viņa to nespēja. "Es vienkārši zināju, ka septiņus metrus var pārvarēt. Un tad, kad zini, ka esi atstājis 19 centimetrus uz dēļa, tev nav tās relaksētās sajūtas. Es nodomāju: "Ak, ak, vai galu galā ar to pietiks?" Ar to pietika. Un visa spriedze krita.