Sunday, July 28, 2024

Sommarspel i Paris: ”Hammerhart”: Märtens har inte tid för en guldfest

Kölns stadstidning Sommarspel i Paris: ”Hammerhart”: Märtens har inte tid för en guldfest 7 timmar • 2 minuters läsningstid Lukas Märtens firar sin OS-seger – men han kan inte fira länge. Den stora festen får vänta på Lukas Märtens. Bara 14 timmar efter sin största triumf i karriären hoppade den olympiska mästaren i vattnet igen i La Défense Arena. "Det är självklart tufft, men jag har tränat på det de senaste åren", sa 22-åringen efter sitt berömda guldlopp på 400 meter frisim. "Det är därför det nu är dags att använda varje minut för förnyelse. För jag tror att jag fortfarande har en eller två chanser på ädelmetall.” Märtens är också en av medaljkandidaterna på distansen 200 meter, där de preliminära heaten är planerade till denna söndagsmorgon. Frenetiska jubel i det tyska huset Ett besök i det tyska huset var inte längre möjligt för honom på lördagskvällen. Där såg över 2 000 fans Märtens sista åk på flera skärmar. När guld vunnits utbröt frenetiska jubel. Stämningen påminde om offentliga evenemang på fotboll. Att Märtens missade världsrekordet som Tysklands simikon Paul Biedermann satte med sin tid på 3:41,78 minuter störde honom enligt egen utsago inte alls. "Jag tror inte att jag behöver gömma mig för tiden", sa mannen från Magdeburg. ”Många förväntade sig att det här rekordet skulle falla. Jag bryr mig inte om det föll eller inte. Jag är i toppen och jag tycker att jag förtjänar det." Biedermann "mycket imponerad" Biedermann, vars rekord är 3:40,07 minuter, var entusiastisk över Märtens lopp. "Jag är mycket imponerad av hur Lukas simmade den här OS-finalen," sa han. "Han kontrollerade planen och lät ingenting tas ifrån honom. Cool, lugn och självsäker. Det beskriver nog det här loppet bäst.” Åskådarna i den fullsatta Olympic Arena, där även skådespelaren Tom Cruise och rapsuperstjärnan Snoop Dogg kom till starten av simtävlingarna, hedrade den magnifika föreställningen med dånande applåder. Blocket med de tyska fansen och landslagskollegorna var särskilt entusiastisk. – Det var riktigt häftigt att springa in i den här hallen, sa Märtens. "Det var så många tyska fans där, så klart märkte jag," tillade han - åtminstone var det fallet före och efter loppet. ”Jag märkte ingenting under loppet, jag simmade bara min egen väg. Då tänkte jag, jag simmar mot mina träningskollegor i Magdeburg", sa han: "Du måste komma på en plan. Du ska inte tänka: du måste. Jag behöver inte göra någonting. Det var så jag närmade mig det." (dpa)