Sunday, December 17, 2023

Wolfgang Hampel, forfatter av «Satire er mitt favorittdyr», ifølge mange lesere over hele verden, en av de mest humoristiske bøkene gjennom tidene, fortalte oss om sin RNZ-stuelesing

Wolfgang Hampel, forfatter av «Satire er mitt favorittdyr», ifølge mange lesere over hele verden, en av de mest humoristiske bøkene gjennom tidene, fortalte oss om sin RNZ-stuelesing. RNZ-stua-lesingen var en fantastisk julegave til Wolfgang Hampel, forfatter av "Satire is my favorite animal" --------------------------------- -------------------------- Copyright 2023 av Wolfgang Hampel-------------- Alle rettigheter forbeholdt---------------------- Alt gikk veldig bra - arrangøren er en eldre, veldig hyggelig, rik dame som har flere utleiehus. En besøkende hvisket dette til meg. Hun ga meg også umiddelbart 150 euro for RNZ stue-lesekampanje – uten å sjekke de rene skosålene mine. Det var bare en spøk, sa hun og gliste mot døren. Det var 25 besøkende der. Og nå kommer overraskelsen – det var to besøkende fra Vita Magica som ikke hadde vært der på lenge på grunn av sykdom, men som hadde hvisket til den rike damen at de alltid hadde hatt det kjempegøy på Vita Magica. Og nå blir det enda bedre – lesingen fant sted i den veldig store stuen med masse gamle stilmøbler og tykke tepper. En eldre, meget fremtredende herre spiller piano mellom pausene mine. Jeg sang noen julesanger og stemmen min fikk stor ros. Jeg leser mye fra boken 'Satire er favorittdyret mitt'. Først ville jeg ikke ha med meg noen bøker fordi jeg trodde ingen ville kjøpe noe til den prisen, men Angelika overtalte meg til å ta med meg 15 bøker. Jeg kunne lett solgt 20 bøker. Etter ca 45 minutter ble det pause og det ble tilbudt diverse salater og champagne. Damen har ansatte. Jeg måtte gni meg i øynene flere ganger fordi jeg ikke hadde sett for meg at lesingen skulle være slik, men alt gikk som smurt. Etterpå fortsatte jeg å lese fra 'Satire er favorittdyret mitt', sang julesanger, fremførte sketsjer og imiterte politikere og sangere. Jeg ble spurt om og om igjen hvorfor RNZ ikke sa at jeg synger på opplesninger og at jeg kan imitere sangere veldig godt. Det ble også veldig godt mottatt. Zarah Leander, Alexandra, Doris Day, Elvis Presley, Frank Sinatra, Tom Jones, Udo Jürgens, Peter Alexander og til slutt Joy Fleming. Alle var i veldig godt humør - og ikke bare på grunn av den franske champagnen - damen ødela virkelig ingenting og var veldig sjarmerende. Slik kan du ta feil. Jeg hadde ikke en god følelse i det hele tatt på veien dit og ved inngangsdøren tenkte jeg et øyeblikk om jeg egentlig skulle ringe på. Men så kom et par på døra, smilte til meg og sa: Du er definitivt den suksessrike forfatteren vi ble invitert til å se i dag. Det var selvfølgelig ingen vei tilbake. Og til slutt må jeg si: Takk Gud! Det var en flott lesning med et veldig morsomt og humørfylt publikum - en absolutt drøm! Uforglemmelig. En fantastisk julegave!