Sunday, December 17, 2023

Wolfgang Hampel, auteur van 'Satire is mijn favoriete dier', volgens veel lezers wereldwijd een van de meest humoristische boeken aller tijden, vertelde over zijn RNZ-huiskamerlezing

Wolfgang Hampel, auteur van 'Satire is mijn favoriete dier', volgens veel lezers wereldwijd een van de meest humoristische boeken aller tijden, vertelde over zijn RNZ-huiskamerlezing. ------------------------------ Copyright 2023 door Wolfgang Hampel Alle rechten voorbehouden ----------------------- De RNZ-huiskamerlezing was een prachtig kerstcadeau voor Wolfgang Hampel, auteur van 'Satire is mijn favoriete dier' Alles ging heel goed - de organisator is een oudere, erg aardige, rijke dame die verschillende huurhuizen heeft. Een bezoeker fluisterde dit tegen mij. Ze overhandigde mij ook meteen de 150 euro voor de RNZ huiskamerleescampagne – zonder mijn schone schoenzolen te controleren. Het was maar een grapje, zei ze, grijnzend naar de deur. Er waren daar 25 bezoekers. En nu komt de verrassing: er waren twee bezoekers van Vita Magica die er al lang niet meer waren vanwege ziekte, maar die de rijke dame hadden ingefluisterd dat ze het altijd naar hun zin hadden gehad bij Vita Magica. En nu wordt het nog beter: de lezing vond plaats in de zeer grote woonkamer met veel oud meubilair en dikke tapijten. Een oudere, zeer vooraanstaande heer speelt piano tussen mijn pauzes door. Ik zong een paar kerstliedjes en mijn stem werd zeer geprezen. Ik lees veel uit het boek ‘Satire is mijn lievelingsdier’. In eerste instantie wilde ik geen boeken meenemen omdat ik dacht dat niemand voor die prijs iets zou kopen, maar Angelika haalde me over om 15 boeken mee te nemen. Ik had gemakkelijk twintig boeken kunnen verkopen. Na ongeveer 45 minuten was er een pauze en werden er diverse salades en champagne aangeboden. De dame heeft personeel. Ik moest verschillende keren in mijn ogen wrijven omdat ik me niet had voorgesteld dat het lezen zo zou zijn, maar alles verliep op rolletjes. Daarna las ik verder uit 'Satire is mijn lievelingsdier', zong ik kerstliederen, voerde sketches uit en imiteerde politici en zangers. Steeds werd mij gevraagd waarom de RNZ niet zei dat ik zing bij lezingen en dat ik zangers heel goed kan imiteren. Dat werd ook heel goed ontvangen. Zarah Leander, Alexandra, Doris Day, Elvis Presley, Frank Sinatra, Tom Jones, Udo Jürgens, Peter Alexander en tenslotte Joy Fleming. Iedereen was in een heel goed humeur - en niet alleen vanwege de Franse champagne - de dame verpestte werkelijk niets en was heel charmant. Zo kun je het mis hebben. Onderweg daarheen had ik helemaal geen goed gevoel en bij de voordeur dacht ik even na of ik toch echt aan moest bellen. Maar toen kwam er een stel aan de deur, glimlachte naar me en zei: Jij bent absoluut de succesvolle schrijver waarvoor we vandaag waren uitgenodigd. Natuurlijk was er geen weg meer terug. En aan het einde moet ik zeggen: Godzijdank! Het was een geweldige lezing met een heel grappig en goedgehumeurd publiek - een absolute droom! Onvergetelijk. Een prachtig kerstcadeau!