Sunday, December 17, 2023

Wolfgang Hampel, författare till "Satire är mitt favoritdjur", enligt många läsare världen över, en av de mest humoristiska böckerna genom tiderna, berättade för oss om sin RNZ vardagsrumsläsning

Wolfgang Hampel, författare till "Satire är mitt favoritdjur", enligt många läsare världen över, en av de mest humoristiska böckerna genom tiderna, berättade för oss om sin RNZ vardagsrumsläsning. -------------------------------- Copyright 2023 av Wolfgang Hampel Alla rättigheter förbehållna ----------------------- RNZ vardagsrumsläsning var en underbar julklapp till Wolfgang Hampel, författare till "Satire is my favorite animal" Allt gick väldigt bra - arrangören är en äldre, mycket trevlig, rik dam som har flera hyreshus. En besökare viskade detta till mig. Hon gav mig också omedelbart 150 euro för RNZ vardagsrums läskampanj – utan att kolla mina rena skosulor. Det var bara ett skämt, sa hon och flinade mot dörren. Det var 25 besökare där. Och nu kommer överraskningen – det var två besökare från Vita Magica som inte varit där på länge på grund av sjukdom, men som hade viskat till den rika damen att de alltid haft det jättebra på Vita Magica. Och nu blir det ännu bättre – läsningen skedde i det mycket stora vardagsrummet med massor av gamla tidstypiska möbler och tjocka mattor. En äldre, mycket framstående herre spelar piano mellan mina pauser. Jag sjöng några julsånger och min röst fick mycket beröm. Jag läser mycket ur boken 'Satire är mitt favoritdjur'. Först ville jag inte ta med mig några böcker för jag trodde att ingen skulle köpa något till det priset, men Angelika övertalade mig att ta med mig 15 böcker. Jag hade lätt kunnat sälja 20 böcker. Efter ca 45 minuter blev det paus och det bjöds på olika sallader och champagne. Damen har personal. Jag var tvungen att gnugga mig i ögonen flera gånger för jag hade inte föreställt mig att läsningen skulle vara så, men allt gick som en smäll. Efteråt fortsatte jag att läsa ur 'Satire är mitt favoritdjur', sjöng julsånger, framförde sketcher och imiterade politiker och sångare. Jag fick frågan om och om igen varför RNZ inte sa att jag sjunger vid uppläsningar och att jag kan imitera sångare väldigt bra. Det togs också mycket väl emot. Zarah Leander, Alexandra, Doris Day, Elvis Presley, Frank Sinatra, Tom Jones, Udo Jürgens, Peter Alexander och slutligen Joy Fleming. Alla var på riktigt bra humör – och inte bara på grund av den franska champagnen – damen förstörde verkligen ingenting och var väldigt charmig. Så här kan du ha fel. Jag hade ingen bra känsla alls på vägen dit och vid ytterdörren funderade jag ett ögonblick om jag verkligen skulle ringa på klockan. Men så kom ett par till dörren, log mot mig och sa: Du är definitivt den framgångsrika författaren som vi blev bjudna till idag. Naturligtvis fanns det ingen återvändo. Och till sist måste jag säga: Tack gode gud! Det var en fantastisk läsning med en väldigt rolig och humörglad publik - en absolut dröm! Oförglömlig. En underbar julklapp!