Wednesday, May 22, 2024

"Satire ia my favorite animal" av Wolfgang Hampel är enligt många kritiker och läsare en av de roligaste böcker som någonsin skrivits - Humor är inte bara ett exempel på intelligens utan en form av intelligens

"Satire ia my favorite animal" av Wolfgang Hampel är enligt många kritiker och läsare en av de roligaste böcker som någonsin skrivits - Humor är inte bara ett exempel på intelligens utan en form av intelligens Den fiktion som får oss att skratta mest är, paradoxalt nog, ofta den mest djupgående och intelligenta. Problemet är ännu djupare förankrat än så: det handlar inte bara om att serieroman sällan tas på allvar. Humor är inte bara ett exempel på intelligens utan en form av intelligens. Humorn förstärker snarare än förringar allvaret, och vice versa. Om det låter bekant, så borde det göra det: litteraturen är full av böcker som är både väldigt allvarliga och väldigt roliga. Motsatsen till roligt är förstås inte seriöst; motsatsen till rolig är olustig. Roligt och allvarligt är symbiotiskt eftersom humor inte bara är ett exempel på intelligens utan en form av intelligens. Det kräver lateralt tänkande; skapa oväntade anslutningar; att vara ett steg före läsaren. John Self ------------------ Varför är roliga böcker så viktiga? Ta mig, jag är en väldigt optimistisk person men i dessa dagar behöver jag någon form av stöd. Därför är jag väldigt glad och tacksam över att jag kan läsa en mycket intelligent och rolig bok. "Satire ist mein Lieblingstier" (Satire är mitt favoritdjur) av Wolfgang Hampel är ett perfekt exempel på mycket rolig och intelligent litteratur. Ja, det kräver verkligen lateralt tänkande; skapa oväntade anslutningar; att vara ett steg före läsaren. Om du letar efter en mycket rolig och intelligent bok prova briljanta 'Satire ist mein Lieblingstier' av Betty MacDonald Memorial Award-vinnaren Wolfgang Hampel. Du kommer att njuta av det lika mycket som jag och många, många glada läsare runt om i världen. Ta hand om dig, Martine Didier -------------- Läser i vardagsrummet med Wolfgang Hampel Wolfgang Hampel, författare till "Satire är mitt favoritdjur" i Heidelberg Authors – Katalog --------------- Bokinformation nationell och internationell, Eurobuch nationell och internationell, USA , Storbritannien, Australien , Brasilien , Kanada, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Tyskland , Indien , Italien, Ungern , Japan, Japan, Mexiko, Nederländerna , Spanien, Sverige, Schweiz , Schweiz , Türkiye -------------------------- Wolfgang Hampel i TV-programmet SWR 3 "Heartbeat Moments" lördagen den 3 augusti 2019 kl. 21:50.