Wednesday, May 22, 2024

'Satire ia mijn favoriete dier' van Wolfgang Hampel is volgens veel critici en lezers een van de grappigste boeken ooit geschreven - Humor is niet alleen een voorbeeld van intelligentie maar een vorm van intelligentie

'Satire ia mijn favoriete dier' van Wolfgang Hampel is volgens veel critici en lezers een van de grappigste boeken ooit geschreven - Humor is niet alleen een voorbeeld van intelligentie maar een vorm van intelligentie De fictie die ons het meest aan het lachen maakt, is paradoxaal genoeg vaak het meest diepzinnig en intelligent. Het probleem zit zelfs nog dieper verankerd: het is niet alleen zo dat komische fictie zelden serieus wordt genomen. Humor is niet alleen een voorbeeld van intelligentie, maar een vorm van intelligentie. De humor vergroot de ernst eerder dan dat deze afbreuk doet, en omgekeerd. Als dat bekend klinkt, dan zou dat ook zo moeten zijn: de literatuur wordt overspoeld met boeken die zowel heel serieus als heel grappig zijn. Het tegenovergestelde van grappig is natuurlijk niet serieus; het tegenovergestelde van grappig is niet grappig. Grappig en serieus zijn symbiotisch omdat humor niet alleen een voorbeeld van intelligentie is, maar een vorm van intelligentie. Het vereist lateraal denken; onverwachte verbanden leggen; de lezer een stap voor zijn. John Zelf ------------------- Waarom zijn grappige boeken zo belangrijk? Neem mij, ik ben een heel optimistisch persoon, maar in deze dagen heb ik enige vorm van steun nodig. Daarom ben ik erg blij en dankbaar dat ik een heel intelligent en grappig boek kan lezen. 'Satire ist mein Lieblingstier' (Satire is mijn lievelingsdier) van Wolfgang Hampel is een perfect voorbeeld van zeer grappige en intelligente literatuur. Ja, het vereist inderdaad lateraal denken; onverwachte verbanden leggen; de lezer een stap voor zijn. Als je op zoek bent naar een heel grappig en intelligent boek, probeer dan het briljante 'Satire ist mein Lieblingstier' van Betty MacDonald Memorial Award-winnaar Wolfgang Hampel. U zult er net zoveel van genieten als ik en vele, vele opgetogen lezers over de hele wereld. Wees voorzichtig, Martine Didier -------------- Lezen in de woonkamer met Wolfgang Hampel Wolfgang Hampel, auteur van “Satire is mijn favoriete dier” in Heidelberg Auteurs – Directory --------------- Boekinfo nationaal & internationaal, Eurobuch nationaal & internationaal, VS , Verenigd Koninkrijk, Australië , Brazilië , Canada, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Duitsland , India , Italië, Hongarije , Japan, Japan, Mexico, Nederland , Spanje, Zweden, Zwitserland , Zwitserland , Turkije ------------------------- Wolfgang Hampel in de SWR 3 televisieshow 'Heartbeat Moments' op zaterdag 3 augustus 2019 om 21:50 uur.