Friday, October 25, 2024

ESC-legenden Nicole sang for soldater: "De kom med maskingeværer"

Schlager.de ESC-legenden Nicole sang for soldater: "De kom med maskingeværer" Artikel af Jasmin Twardawa • 10 timer • 1 minuts læsetid Med sangen "A Little Peace" blev Nicole den første tysker til at vinde Eurovision Song Contest i 1982, da hun var blot 17 år gammel. Dengang var de særligt rørte over, at Tyskland fik tolv point fra Israel. Kort efter sang hun foran soldater i Tel Aviv på opfordring fra den israelske regering. Hun fortalte BILD i dag: "En anerkendelse til en tysk pige. Jeg vidste med sikkerhed, at der skete noget stort." Nicole var kun 17 år gammel, da hun vandt ESC med "A Little Peace". Og det var sådan, det skulle ske. I interviewet husker hun: ”Jeg kan stadig se mig selv sidde på min skammel i dag. En sirene lyder, og de kommer alle løbende ud med deres maskingeværer. Piger og drenge på min alder og sidder på en bakke overfor mig. Jeg begynder at synge 'A Little Peace'. Soldaterne lægger deres våben fra sig, holder hinanden i hånden og danner fredstegnet med deres våben.” Et øjeblik, der vil forblive i hendes sind for altid. Nicole siger: "Der er ikke mange sange, der formår at forbinde folk, uanset deres baggrund."