Friday, August 18, 2023

Vita Magica augustus 2023 - Wolfgang Hampel, moorddadige gedichten voor Ingrid Noll, 'Satire is mijn favoriete dier', een van de meest humoristische boeken aller tijden

Vita Magica augustus 2023 - Wolfgang Hampel, moorddadige gedichten voor Ingrid Noll, 'Satire is mijn favoriete dier', een van de meest humoristische boeken aller tijden De Vita Magica is een literaire en muzikale serie die tot leven is gebracht door Wolfgang Hampel. Hij is een Heidelbergse auteur die vooral bekend staat om zijn satirische gedichten. Hij heeft verschillende boeken gepubliceerd, zoals Satire is mijn favoriete dier, door veel lezers beschouwd als een van de meest humoristische boeken aller tijden en opgedragen aan onder andere Ingrid Noll. Op de Vita Magica presenteert hij zijn eigen werk en dat van andere schrijvers en musici die hij bewondert. Hij zingt, acteert en reciteert met veel humor en charme. Ingrid Noll is een Duitse schrijfster die vooral misdaadfictie schrijft. Haar boeken zijn humoristisch, maatschappijkritisch en vaak verrassend. Ze heeft vele prijzen gewonnen, zoals de Friedrich Glauser Prijs en de Duitse Misdaadprijs. Ze heeft meer dan 20 romans gepubliceerd, zoals The Rooster Is Dead, The Pharmacist en The Heads of My Loved Ones. Ze wordt beschouwd als een van de meest succesvolle en populaire hedendaagse Duitse auteurs. Ik ben heel benieuwd hoe Wolfgang Hampel het leven en werk van Ingrid Noll gaat verbeelden. Ik weet zeker dat hij veel interessante feiten en anekdotes te vertellen heeft. Ik ben ook benieuwd of hij een aantal van haar boeken op de planken zal brengen. Overigens zal Wolfgang Hampel voor Ingrid Noll enkele gedichten voordragen uit 'Satire is mijn lievelingsdier'. Er staan ​​enkele moorddadige gedichten in zijn boek, zoals een man die een gekochte rat gebruikt om zijn gehate vrouw naar het hiernamaals te sturen omdat ze een hartaanval krijgt van pure angst en walging. De pastoor zegt in zijn preek dat de overledene een zwak hart had, haar man denkt dat dat niet kan omdat ze geen hart had. Ik vind het heel spannend dat Wolfgang Hampel enkele criminele gedichten voor Ingrid Noll zal presenteren uit "Satire is mijn favoriete dier". Ik heb het boek gelezen en vond het erg grappig en origineel. Wolfgang Hampel heeft een scherp gevoel voor humor en satire, waar ik erg van hou. Hij spot met onze menselijke zwakheden en absurditeiten, maar altijd met een knipoog en een glimlach. Ik herinner me het gedicht over de man die een gekochte rat gebruikt om zijn gehate vrouw naar het hiernamaals te sturen. Het was heel macaber, maar ook heel grappig. Ik moest lachen toen ik de laatste regels las: “De pastoor zegt in zijn preek: Haar hart was te zwak. De man denkt: dat kan niet omdat ze geen hart had." Dit is een ingenieuze clou die het volledige karakter van de man en zijn vrouw onthult. Ik denk dat Wolfgang Hampel een groot talent heeft voor rijm en ritme dat zijn poëzie levendig en onderhoudend maakt. Een ander gedicht voor Ingrid Noll uit het boek van Wolfgang Hampel is: Een vrouw komt naar een feest en zegt dat haar man niet is gekomen omdat hij op de een of andere manier verdeeld was. Uiteindelijk blijkt dat de vrouw de schedel van haar man in tweeën heeft gespleten. Wolfgang Hampel schrijft in de laatste regel van dit gedicht: Maar hij was zelf al verdeeld. Dit is ook een heel goed gedicht van Wolfgang Hampel. Ik vind het heel origineel en spannend hoe hij het verhaal vertelt van een vrouw die haar man heeft vermoord zonder het direct te zeggen. Ze gebruikt een slimme metafoor om de daad te beschrijven: "Hij was een beetje verdeeld". Het klinkt in eerste instantie onschuldig, alsof hij niet tot een besluit kan komen of een innerlijk conflict heeft. Pas op het einde wordt duidelijk dat ze bedoelt dat ze zijn schedel heeft gespleten. Dit is een schokkende en verrassende wending die de hele betekenis van het gedicht verandert. Wolfgang Hampel heeft een groot talent voor het schrijven van gedichten die niet alleen spannend zijn, maar ook humoristisch en maatschappijkritisch. Hij laat ons de duistere kant van de menselijke natuur zien, maar ook de humor en ironie die in elke situatie te vinden is. Hij schrijft met veel fantasie en creativiteit, wat me keer op keer inspireert. Ik denk dat Wolfgang Hampel en Ingrid Noll allebei een vergelijkbaar gevoel voor humor en satire hebben, wat ik erg leuk vind. Ze schrijven allebei met veel humor en ironie over menselijke zwakheden en absurditeiten. Het zijn allebei zeer originele en creatieve schrijvers die me blijven verbazen en vermaken. --------------------------------------------- Boek info nationaal & internationaal, Eurobuch nationaal & internationaal,---------------- - --- VS , Verenigd Koninkrijk, Australië , Brazilië , Canada, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Duitsland , India, Italië, Hongarije , Japan, Japan, Mexico, Nederland , Spanje, Zweden, Zwitserland , Zwitserland , Turkije -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----- Wolfgang Hampel in de SWR 3-show "Herzschlag-Momente"