Thursday, August 31, 2023

Tuppen är död, satir är mitt favoritdjur, min svärmor och jag av Wolfgang Hampel

'Tuppen är död', 'Satire är mitt favoritdjur', min svärmor och jag av Wolfgang Hampel Copyright 2023 lördag 26 augusti 2023 av Wolfgang Hampel Alla rättigheter förbehållna-------------------------- Jag och Angelika hjälper min svärmor att städa huset. Vi sopar precis den stora gården med garagen när ett högt, genomträngande kikeri kikeri kikeri ljuder tre gånger. "Jag skulle kunna vända på jävelns krage. Det har varit så här sedan 04:00", morrar min svärmor och gör ett ansikte som 100 år av regnväder. Jag ska prova ett humoristiskt svar: "Det är lämpligt för nästa Vita Magica - Tuppen är död - Ingrid Nolls liv och verk." "Hade fru Noll också en tupp i grannskapet och dödade honom?" vill min svärmor veta. "Inte precis", svarar jag. "I det här fallet är tuppen en fåfäng macho direkt ur en bilderbok." "Är Mrs Noll framgångsrik?" "Åh ja, hennes böcker har översatts till 29 språk och några har filmatiserats." "Har du känt Ingrid Noll länge?" "Sedan hon gav ut sin första bok 'Der Hahn ist tot'. Det var över 30 år sedan nu." Tuppen i grannskapet höjer rösten högt tre gånger i rad och avbryter min föreläsning. "Jag är också mycket tacksam mot Ingrid Noll för att hon satte oss på bokomslaget till "Satire is mitt favoritdjur fick lov att notera: Ingrid Noll - the famous Lady of Crime säger: Jag blir alltid väldigt glad när jag läser en humoristisk dikt av Wolfgang Hampel." Jag fortsätter att förklara. Min svärmor rynkar pannan: "Varför gjorde fru Noll så? Betalade du henne mycket pengar för det?" ”Nej, inte alls!” svarar jag sanningsenligt. "Ingrid Noll uppskattar gott humör och gillar de satiriska dikterna! Hon har gjort ett betydande bidrag till att boken är mycket framgångsrik än i dag. Enligt Amazon America är 'Satire is my favorite animal' fortfarande ett av de 6200 mest humoristiska böcker efter mer än 5 år." "Men det är inte på toppen", konstaterar min svärmor oimponerat. Efter denna replik måste jag tänka på Ingrid Nolls mamma, som efter att ha läst 'Der Hahn ist tot' sa till sin dotter att boken på något sätt var söt. Medan jag skrapar ur ogräset ur fogarna talar tuppen igen omisskännligt. "Den vidriga karln hör hemma i Wienskogen", gnäller min svärmor. Förresten, hon berömde mig fortfarande väldigt mycket. "Du har städat gården som den aldrig varit. Du jobbar riktigt bra! Du kan tjäna riktiga pengar på det. Sluta skriva böcker och Vita Magica. Det är bara olönsam konst!" Efter detta tydliga besked serverar hon glatt oss underbart doftande gyllenbrun schnitzel och världens bästa potatissallad. -------------------------------------------- Här är en liten dikt inspirerad av Wolfgang Hampel - tvåfaldig Betty MacDonald Memorial Award-vinnare och författare till "Satire is My Favorite Animal" - en av de mest humoristiska böckerna genom tiderna. Det handlar om att skratta och läsa, två saker som kan göra oss glada.------------------------------------------------ ---------- -------------------- Skrattar och läser ------------------------------------ Skratt och läsning är två vackra saker, de kan ge oss glädje och kunskap. Skratt och läsning är två goda vänner, de kan trösta och uppmuntra oss. Skratt är som medicin för själen, det driver bort sorg och sorg. Att läsa är som en resa in i världen, det vidgar vyerna och kreativiteten. Skratt och läsning är två kraftfulla vapen, de kan hjälpa oss att bekämpa orättvisor. Skratt och läsning är två ädla gåvor, de kan lära oss att uppskatta livet.