Wednesday, December 27, 2023

Bokutdrag av Monika Gruber Varför de gröna är den sanna borgerligheten för mig

FOKUS online Bokutdrag av Monika Gruber Varför de gröna är den sanna borgerligheten för mig Onsdagen den 27 december 2023, 11:14 I "Welcome to the Wrong Film" tar kabaréartisten Monika Gruber en rolig och bitter titt på tillståndet i vårt nuvarande samhälle. Oavsett om gröna "värmepumpsfetischister", "vilseledda vakna aktivister" eller världslösa politiker: alla får bort sitt fett här. Ett bokutdrag. Åsikterna kan säkert vara delade om nivån och stilen på vissa tyska låtar från genren "partyhit". Om du vill sjunga med i "Tio Naked Hairdressers" eller "Gå ta en öl, du blir ful igen" är upp till dig. Jag tycker att traditionella ham street chansons med titlar som "The Raspberry Toni from the Strawberry Farm" eller "Stora bröst, potatissallad" är svåra att bära. Men även om man inte kan skratta åt ramsor som "Hennes kompis är också en ananas från Blas-Rawall/har bara en riktigt rejäl smäll/för att hon gillar en bra trekant/men hon behöver fyra bollar för det" (upptänkt och tonerat av någon, förresten sympatisk herre med det vackra artistnamnet Ikke Hipgold) - en sak du definitivt inte bör göra med den är att ladda den med vilket politiskt budskap som helst. Tacksamhet till den vakna tidsandan Jag minns en imponerande scen vid Oktoberfest 2022, i princip år 1 efter pandemin. Året då några undergivna Oktoberfest-värdar, i hånande till den vakna tidsandan, tillkännagav långt före händelsen att festen som drabbades av en bordellmamma vid namn "Layla" naturligtvis inte skulle spelas i deras tält eftersom det var kvinnofientligt och därför för det Nivån på deras tält är outhärdlig - märk väl, på platser där folk har spytt under bordet, kissat på grannens ben på "Bieselrinne" eller smällt i toaletten i decennier. Så där satt jag sent en eftermiddag med vänner i ett av de mindre Oktoberfest-tälten. Som väntat, efter två ovanliga Oktoberfester, var stämningen sprudlande, för att inte säga helt lös. Ölet och annan sprit flödade fritt, damerna tog promenaden i sina vackraste dirndls med sin fördelaktigt iscensatta balkong, servitriserna ökade farten ytterligare med tanke på det generösa dricks som var att vänta, så alla närvarande utan undantag var med ett fantastiskt humör. På den lilla podiet spelade ett tremannaband, vars sångare plötsligt stannade upp, såg sig omkring på alla sprudlande, tjattrande människor i dirndls och lederhosen och sa tyst: ”Jag måste berätta något nu – och du måste vara med! ” Vi är i ett öltält på Oktoberfesten, inte i en universitetsföreläsningssalar i en föreläsning om feministisk utrikespolitik Publiken tittade på honom förtrollad och väntade på historien. Sångaren flinade lätt snett och fortsatte tyst, nästan konspiratoriskt: "Jag har... jag har... upprepar efter mig: JAG HAR...!" Alla upprepade efter honom, långsamt först, sedan blev rytmen snabbare och snabbare , som den isländska klappkoreografin under VM: "Jag har... jag har... jag har... jag har..." Till slut sjöng bandledaren väldigt högt i mikrofonen: "Jag har en puff..." I det ögonblicket började hela tältet – kvinnor och män, unga och gamla, lokalbefolkningen och Zuagrias, misstänkta bordellbesökare och frivilliga gatuarbetare – skrika: ”Och min bordellmamma heter Layla!” Resten är historia. För det första var detta ingen överraskning med tanke på mediahypen under de föregående veckorna. Och för det andra, speciellt inte, eftersom den här låten var vad den var och aldrig ville låtsas vara något annat: en catchy stämningshit med en shout-along-melodi som är lite dum, men också lite rolig. För... återigen för alla att anteckna: Vi är i ett öltält på Oktoberfesten, den största folkfesten i världen och inte i en universitetsföreläsningssalar i en föreläsning om feministisk utrikespolitik 2023. Hit kommer folk för att fira, Att glömma sin vardag genom att äta för mycket, dricka för mycket, smocka fel personer och svaja och sjunga med i banala nonsenslåtar. "Ju mer profana låtar desto högre ölkonsumtion!" Låten "Layla" har ungefär det intellektuella näringsvärdet som "My Baby baby balla balla" av Chubby Checker från 1965 eller Burger Dance av DJ Ötzi, som textmässigt inte kan konkurrera med Schuberts Winterreise.