Friday, October 25, 2024

ESC-legende Nicole zong voor soldaten: “Ze kwamen met machinegeweren”

Schlager.de ESC-legende Nicole zong voor soldaten: “Ze kwamen met machinegeweren” Artikel door Jasmin Twardawa • 10 uur • 1 minuut leestijd Met het nummer ‘A Little Peace’ werd Nicole de eerste Duitse die in 1982 het Eurovisie Songfestival won, toen ze nog maar 17 jaar oud was. Zij waren destijds vooral ontroerd door het feit dat Duitsland twaalf punten kreeg van Israël. Kort daarna zong ze op uitnodiging van de Israëlische regering voor soldaten in Tel Aviv. Ze zei vandaag tegen BILD: “Een onderscheiding voor een Duits meisje. Ik wist zeker dat er iets groots aan de hand was.” Nicole was pas 17 jaar oud toen ze de ESC won met ‘A Little Peace’. En zo had het moeten gebeuren. In het interview herinnert ze zich: “Ik zie mezelf vandaag nog op mijn kruk zitten. Er klinkt een sirene en ze komen allemaal met hun machinegeweren naar buiten rennen. Meisjes en jongens van mijn leeftijd zitten op een heuvel tegenover mij. Ik begin 'A Little Peace' te zingen. De soldaten leggen hun wapens neer, houden elkaars hand vast en vormen met hun wapens het vredesteken.” Een moment dat voor altijd in haar gedachten zal blijven. Nicole zegt: “Er zijn niet veel nummers die mensen met elkaar verbinden, ongeacht hun achtergrond.”