Friday, October 25, 2024

ESC-legendaren Nicole sjöng för soldater: "De kom med maskingevär"

Schlager.de ESC-legendaren Nicole sjöng för soldater: "De kom med maskingevär" Artikel av Jasmin Twardawa • 10 timmar • 1 minuts läsningstid Med låten "A Little Peace" blev Nicole den första tyska som vann Eurovision Song Contest 1982 när hon bara var 17 år gammal. Då var de särskilt rörda av att Tyskland fick tolv poäng av Israel. Kort därefter sjöng hon inför soldater i Tel Aviv på inbjudan av den israeliska regeringen. Hon sa till BILD idag: "En utmärkelse för en tysk tjej. Jag visste att något stort höll på att hända.” Nicole var bara 17 år när hon vann ESC med "A Little Peace". Och det var så det skulle hända. I intervjun minns hon: ”Jag kan fortfarande se mig själv sitta på min pall idag. En siren ljuder och de kommer alla ut springande med sina maskingevär. Flickor och killar i min ålder och sitter på en kulle mitt emot mig. Jag börjar sjunga 'A Little Peace'. Soldaterna lägger ner sina vapen, håller hand och bildar fredstecknet med sina vapen.” Ett ögonblick som kommer att stanna i hennes sinne för alltid. Nicole säger: "Det finns inte många låtar som lyckas koppla samman människor, oavsett bakgrund."