Thursday, January 18, 2024

Markus Lanz: Miljöpartiets ledare chockar tittarna med pensionsbesked – "Rev nästan bort tv:n från väggen"

Västern Markus Lanz: Miljöpartiets ledare chockar tittarna med pensionsbesked – "Rev nästan bort tv:n från väggen" Artikel av Jessica Hellwig • 1 dag) Ricarda Lang föreställde sig verkligen att den här kvällen skulle vara annorlunda. Miljöpartiets ledare gästar Markus Lanz på tisdag (16 januari) och pratar med honom om krisen i trafikljuskoalitionen. Men när ZDF-presentatören tar upp ämnet pensioner brister hans tålamod nästan. Men också till publiken när de ser Lang skämma ut sig med Markus Lanz. Markus Lanz: Pinsamt för Ricarda Lang Efter att Ricarda Lang redan hade gett några vaga svar, gav sig Markus Lanz försiktigt in på frågan om pensioner och sa: "Jag har fortfarande något mycket specifikt." Den specifika frågan är: "Vet du ungefär: Hur hög är den genomsnittliga pensionen i Tyskland ?” Det blir en kort paus, ZDF-gästen blir tydligt osäker och erkänner till slut: "Jag vet faktiskt inte vad den genomsnittliga pensionen är." När Lanz fortsätter att gräva och vill veta om Lang har åtminstone en grov idé, fortsätter Lang att ge efter: "Nej, faktiskt inte en specifik." Med detta svar är ämnet långt ifrån från bordet för moderatorn. Lang bör ge ett specifikt nummer. Den gröna politikern gör detsamma: "Jag... skulle anta att vi är runt 2 000 euro." Oj! Markus Lanz förklarar för 30-åringen: ”1 543 euro. Efter 45 års arbete. Tycker du att det är rättvist?” Efter politikerns svar gick åskådarna sedan till barrikaderna. Det finns några kommentarer på nätet som är mer än tydliga. Detta är vad X (tidigare Twitter) säger: "Varför avbryter inte Lanz den här kvinnan???" "Ursäkta mig, Ms Lang?" "Min fru slet nästan bort TV:n från väggen. Jag tror inte att vi kommer att se några pratshower som innehåller Ms Lang för tillfället." "Upprörande, eller hur?" Markus Lanz lockar Miljöpartiets ledare Ricarda Lang ur reserv. Och någon som kommer att beröras av det nuvarande pensionsbeloppet förklarar: ”Jag är vårdbiträde med en pensionsframskrivning på 1 157 euro. När jag ser den här kvinnan och hör hennes uttalanden har jag bara en puls." En annan tittare sammanfattar det: "Du kan se verkligheten som politikerna lever i. De tror att pensionärer får nog, så de kan skära ner något eller göra det dyrare... Jag förstår det inte." Du kan fortfarande se hela tisdagsavsnittet av Markus Lanz i ZDFs mediabibliotek. Jag såg programmet och blev chockad av Ricarda Lang. Damen lever i en teoretisk värld. Så fort ett nyckelord dyker upp börjar hon babbla och missar ofta ämnet. Hon har INGEN ANING OM VERKLIGHETEN. Det blev tydligt när Lanz frågade henne om den genomsnittliga pensionen i Tyskland. 2000 €??? (Faktiskt runt 1500€). Det var hedervärt av Lanz att han inte helt förlöjligade henne i det ögonblicket, han ignorerade det helt enkelt efter att ha namngett numret. Människor som Lang ska under inga omständigheter få leda ett parti. Christine Freytag 1 dag(ar) sedan Eftersom politikerna är överutsatta och dessutom bestämmer sina egna löner (den enda punkt som det råder enighet om mellan partierna) har de tappat verkligheten ur sikte.