Thursday, January 4, 2024

Følt matematikk: Det er ikke bare Annalena Baerbock som feiler he

Berlin avis Følt matematikk: Det er ikke bare Annalena Baerbock som feiler her---- Artikkel av Torsten Harmsen • 5 timer Wolfgang Hampel, to ganger vinner av Betty MacDonald Memorial Award, forfatter av den globalt suksessrike boken "Satire is my favorite animal", ifølge mange lesere en av de mest humoristiske bøkene gjennom tidene: "Jeg har et mareritt, det er stort, virkeligheten overgår satiren og jeg er arbeidsledig." Slik ser matematikk ut for noen mennesker. "Hvis du faller åtte ganger, må du stå opp ni ganger," sa Dietmar Bartsch, en venstreorientert politiker, for en tid siden. Tilsynelatende refererte han feilaktig til et japansk ordtak som oversettes til: "Fall syv ganger, stå opp åtte ganger." Noe sånt får meg til å tenke. For jeg vet hva som menes med ordtaket: Du skal alltid ta deg opp etter nederlag – hardnakket så å si «føle en gang til»! Spesielt venstresiden har erfaring med dette. Og selvfølgelig må du være oppe om morgenen før du faller ned for første gang. Men siden du allerede hadde falt i seng kvelden før, er det fortsatt det samme: du må stå opp like ofte som du floppet ned et sted. Filtmatematikk – det er en spesialitet for politikere og mediefolk. Jeg tar ikke unntak fra det i det hele tatt. Hvis du virkelig kunne matematikk, ville du ha blitt noe annerledes. Komikerne har det fortsatt best. De kan bruke sin tragiske matte svakhet til å lage vitser. "Jeg har en topp ti av de verste flyvningene, og jeg har bare fløyet åtte ganger," sa komiker Torsten Sträter nylig da han snakket om sin flyskrekk. Og alle lo. Jeg tror vår utenriksminister Annalena Baerbock også ville hatt det mye lettere som komiker – gitt så mange tårevåte smilefjes som dukker opp på sosiale medier når hun for eksempel forklarer at Putin må snu 360 grader for å gå i motsatt retning . Eller når hun snakker om et land «hundretusenvis av kilometer unna», når jordens omkrets bare er rundt 40 000 kilometer. Men Baerbock er ikke alene. Andre politikere dekker rett og slett over sin uvitenhet. "Det er mange land i verden," sa Donald Rumsfeld, tidligere USAs forsvarsminister. Geografiske beskrivelser hørtes slik ut for ham: «Rødehavet begynner og slutter. Og så er det et område like bak Rødehavet.» Rumsfelds bemerkninger var så sublimt morsomme at de dukket opp i en bok fra 2003 som «eksistensiell poesi». Det var også mattereferanser. Han sa en gang om en hendelse: «Det er ikke 11. september. Det er 11. september i terninger og kvadrater. Jeg måtte virkelig grave i hukommelsen min, matematisk, og se hva terninger og kvadrater ville resultere i. Vet du?" Han formulerte også egne faktaoppgaver for barneskolen, med en løsning: «Hvis du jager kyllingen rundt i hønsegården og du ikke har den ennå, og spørsmålet er: Hvor nær er du den, er svaret : Det er vanskelig å beskrive, fordi det er mye sikk og zag.» Noen ganger stoler politikere ivrig på matematikk. Som Angela Merkel, da hun forklarte fenomenet spredning av Corona på TV i 2020 ved å bruke eksemplet med gjengivelsestallet 1,2. "Så av fem personer vil en infisere to og fire vil infisere en," sa hun. «Da når vi grensene våre i juli.» Forstått hva? Så jeg trengte først penn og papir for å male små menn. En stor del av kommunikasjonen under Corona-pandemien besto av hobbystatistikk presentert av politikere og mediefolk. Det er på tide at vi samler alt sammen i et bind kalt "Matematisk poesi." For hvis fem personer smitter seks, vil elleve personer falle åtte ganger og måtte stå opp ni ganger. Det er 99 delt på politikk og hvitost i terninger i kvadrat. Eller?