Tuesday, March 29, 2022

Rus askerin annesi: "Bu bir kan banyosu"

DW Rus askerin annesi: "Bu bir kan banyosu" Oxana Ivanova - 11 saat önce 26 yaşındaki Rus sözleşmeli asker Yevgeny, savaşın ilk günlerinde Kiev yakınlarındaki Ukrayna Hostomel havaalanına düzenlenen saldırıda öldü. Yine de annesi Rusya'nın eylemlerini haklı çıkarıyor. 24 Şubat'ta Rusya'nın Ukrayna'ya karşı saldırganlık savaşı başladı. Ancak Vladimir Putin bunu "Donbass'ta özel bir askeri operasyon" olarak nitelendiriyor. Rus askerleri de bu savaşta ölüyor. Çoğu zaman onlar ve aile üyeleri görünüşe göre nereye gönderileceklerini son ana kadar bilmiyorlardı. Savaş bir aydan biraz daha uzun bir süre önce başladığından beri, Rusya Savunma Bakanlığı kayıplar hakkında yalnızca iki kez rapor verdi. Buna göre, 25 Mart itibariyle Ukrayna'da 1.351 Rus askeri öldürüldü. Ancak Washington Post, üst düzey bir NATO temsilcisine atıfta bulunarak, gerçekte bu sayının 7.000 ile 15.000 arasında olabileceğini yazıyor. Rus gazetesi "Komsomolskaya Pravda", 20 Mart'ta Savunma Bakanlığı'na atıfta bulunarak 9.861 ölüm bildirdi, ancak ertesi gün makaleyi bir hacker saldırısı olduğu gerekçesiyle sildi. Başçavuş rütbesindeki Rus sözleşmeli asker Yevgeny, savaşın ilk günlerinde Kiev yakınlarında öldü. 26 yaşındaki askeri operasyonlarda hiç yer almamıştı. Annesi Natalia (gerçek adı değil) oğlunu kaybetti - ama yine de Rusya'nın Ukrayna'yı işgalini haklı çıkarıyor. Ancak Natalja, bunun gerçek bir savaş olduğunu ve "özel bir operasyon" olmadığını düşünüyor. DW, Ukrayna'ya karşı Rus liderliğindeki savaşta oğlunu kaybeden bir annenin ifadesi olarak onunla bir röportaj yayınlamaya karar verdi. Röportajın kahramanı savaşın sebepleri hakkında mevcut durumla çelişen açıklamalar yapıyor. Ama DW onları metinde bırakmaya karar verdi. Bu açıklamalar, Rus devlet propagandasının uzun vadeli çalışmasını açıkça kanıtlıyor. DW: Natalya, nasıl hissediyorsun? Natalja: Çok zor, çok acıyor. Ama bu benim suçum değil, kimse oğlumu bana geri vermeyecek. Yevgeny nasıl sözleşmeli asker oldu? 2014 sınavlarının hemen ardından askere gitti. GRU askeri istihbarat servisinin özel bir birimine geldi. O sırada kendisine bir sözleşme teklif edildi. Her nasılsa onu caydırdım, sonuçta bu sorunlu noktalara gitmek anlamına geliyordu. Daha sonra polise başvurdu ve bir güvenlik servisi için çalıştı. Ama işi sevmedi ve sonuçta o sözleşmeyi denedi. Hemen kabul edildi ve vedalaşmak için sadece bir akşamımız kaldı. Yevgeny Ulusal Muhafızlarda görev yaptı. Çok beğendi ve grup lideri oldu. Moskova'daki gösterileri dağıttı. 2017 yılında bir oğlu oldu. Karısını güvenlik servisindeki zamandan tanıyor. Evlendikleri Moskova'da ona taşındı. Ukrayna hikayesi nasıl başladı? Ocak ayının sonlarıydı, 25 ve 26 civarındaydı. Oğlum aradı ve Beyaz Rusya ile manevralar için Smolensk'e (Batı Rusya'da bir şehir, Beyaz Rusya sınırına yaklaşık 80 kilometre uzaklıkta) gönderildiklerini söyledi. Ona, "Bana yalan mı söylüyorsun? Ne manevrası?" dedim. İnternetten araştırdım ve gerçekten Belarus ile yapılan manevralar vardı ama bitmişti. Aramaya devam ettim ve nerede savaşta olduğumuzu öğrenmek istedim. Ukrayna'yı düşünmedim bile. Ukrayna'da huzursuzluk olduğunu ancak ertesi gün hatırladım. Yani oğlunuzun manevralara atanmayacağının farkında mıydınız? Evet. Evgeny'ye aptal olmadığımı ve Smolensk'e gideceğini sanmıyorum dedim. Biraz daha araştırdım ve Ukrayna'ya gideceğini anladım. Tabii ki onu vazgeçirmek istedim. Belki dönmez dedim. Cevap verdi: "Ne döndürüyorsun?" Nereye gönderildiğinden tamamen habersizdi. Ya manevra yaptıklarını düşünecek kadar beyinleri yıkanmıştı ya da orada böyle bir kan banyosu olacağını biliyordu ve hayal bile edemiyordu. Muhtemelen kimse bunu düşünmedi, Putin bile. Daha sonra görüşmeye devam ettiniz mi? 13 Şubat'ta ayrıldı. Şakayla ona Smolensk'i nasıl sevdiğini ve ne yiyecek olduğunu sordum. Güldü ve her şeyin yolunda olduğunu söyledi. En son her şeyin başladığı 24 Şubat sabahı temasa geçti. Bir arkadaşının WhatsApp'ı aracılığıyla "Anne, savaş başladı" dedi. "Oğlum, bunu televizyonda izliyorum" dedim. “Bir bölüğümüzün sınırda öldürüldüğünü hayal edin” dedi.