Tuesday, March 29, 2022

Matka ruského vojáka: "Je to krvavá lázeň"

DW Matka ruského vojáka: "Je to krvavá lázeň" Oxana Ivanova - před 11 hodinami Šestadvacetiletý ruský smluvní voják Jevgenij zahynul v prvních dnech války při útoku na ukrajinské letiště Hostomel u Kyjeva. Přesto jeho matka kroky Ruska ospravedlňuje. 24. února začala ruská útočná válka proti Ukrajině. Vladimir Putin to však popisuje jako „zvláštní vojenskou operaci na Donbasu“. V této válce umírají i ruští vojáci. Často oni a jejich rodinní příslušníci zřejmě do poslední chvíle nevěděli, kam budou posláni. Od začátku války před více než měsícem ruské ministerstvo obrany informovalo o obětech pouze dvakrát. Podle toho bylo k 25. březnu na Ukrajině zabito 1351 ruských vojáků. Ve skutečnosti by to ale mohlo být mezi 7000 a 15000, píše Washington Post s odkazem na vysokého představitele NATO. Ruské noviny "Komsomolskaja pravda" informovaly 20. března o 9 861 mrtvých s odkazem na ministerstvo obrany, ale následující den článek smazaly s odůvodněním, že šlo o hackerský útok. Ruský smluvní voják Jevgenij v hodnosti nadrotmistr zemřel v prvních dnech války nedaleko Kyjeva. 26letý muž se nikdy nezúčastnil bojových operací. Jeho matka Natalia (není to její pravé jméno) přišla o syna – ale stále ospravedlňuje ruskou invazi na Ukrajinu. Natalja si však myslí, že jde o skutečnou válku a ne o „zvláštní operaci“. DW se rozhodla zveřejnit rozhovor s ní jako svědectví matky, která přišla o syna ve válce vedené Ruskem proti Ukrajině. Protagonista rozhovoru pronáší prohlášení o příčinách války, která jsou v rozporu se současným stavem věcí. DW se ale rozhodl je v textu ponechat. Tyto výroky jasně dokazují dlouhodobou práci ruské státní propagandy. DW: Natalyo, jak se cítíš? Natalja: Je to velmi těžké, hodně to bolí. Ale není to moje chyba, mého syna mi nikdo nevrátí. Jak se stal Jevgenij smluvním vojákem? Hned po zkouškách v roce 2014 šel na vojnu. Přišel ke speciálnímu útvaru vojenské zpravodajské služby GRU. Tehdy mu byla nabídnuta smlouva. Nějak jsem ho odradil, koneckonců to znamenalo jít na problémová místa. Pak se obrátil na policii a pracoval u bezpečnostní služby. Práce se mu ale nelíbila, a tak tu zakázku přece jen zkusil. Byl okamžitě přijat a na rozloučení jsme měli jen jeden večer. Jevgenij sloužil v Národní gardě. Velmi se mu to líbilo a stal se vedoucím skupiny. Rozbil demonstrace v Moskvě. V roce 2017 se mu narodil syn. Svou ženu zná z dob v bezpečnostní službě. Přestěhovala se k němu do Moskvy, kde se vzali. Jak začal příběh Ukrajiny? Byl konec ledna, kolem 25. a 26. Můj syn zavolal a řekl, že je posílají do Smolenska (města v západním Rusku, asi 80 kilometrů od hranic s Běloruskem – pozn. red.) na manévry s Běloruskem. Řekl jsem mu: "Lžeš mi? Jaké manévry?" Hledal jsem na internetu a skutečně tam byly manévry s Běloruskem, ale skončily. Hledal jsem dál a chtěl jsem zjistit, kde jsme ve válce. Na Ukrajinu jsem ani nepomyslel. Až druhý den jsem si vzpomněl, že na Ukrajině byly nepokoje. Takže jste si byl vědom, že váš syn nebude přidělen na manévry? Ano. Řekl jsem Evgenymu, že nejsem hloupý a nemyslím si, že do Smolenska pojede. Zkoumal jsem dále a zjistil jsem, že jede na Ukrajinu. Samozřejmě jsem ho chtěl odradit. Řekl jsem, že se možná nevrátí. Odpověděl: "Co točíš?" Vůbec nevěděl, kam byl poslán. Buď měli dostatečně vymyté mozky, aby si mysleli, že jdou na manévry, nebo věděl a nedovedl si představit, že by tam došlo k takové krvavé lázni. To si asi nikdo nemyslel, ani samotný Putin. Zůstali jste poté v kontaktu? Odešel 13. února. Ze srandy jsem se ho zeptal, jak se mu líbí ve Smolensku a co je tam k jídlu. Zasmál se a řekl, že je vše v pořádku. Naposledy se ozval 24. února ráno, kdy to všechno začalo. Přes WhatsApp přítele řekl: "Mami, válka začala." Řekl jsem: "Synu, koukám na to v televizi." Řekl: "Představte si, že celá společnost našich chlapců byla zabita na hranici."