Tuesday, March 29, 2022

Orosz katona anyja: "Ez egy vérfürdő"

DW Orosz katona anyja: "Ez egy vérfürdő" Oxana Ivanova - 11 órája A 26 éves orosz szerződéses katona Jevgenyij a háború első napjaiban halt meg a Kijev melletti ukrán Hosztomel repülőtér elleni támadásban. Ennek ellenére édesanyja igazolja Oroszország tetteit. Február 24-én megkezdődött Oroszország agressziós háborúja Ukrajna ellen. Vlagyimir Putyin azonban „különleges katonai műveletnek minősíti Donbászban”. Orosz katonák is meghalnak ebben a háborúban. Gyakran ők és családtagjaik láthatóan a végsőkig nem tudták, hova küldik őket. A háború valamivel több mint egy hónappal ezelőtti kezdete óta az orosz védelmi minisztérium mindössze kétszer számolt be az áldozatokról. Eszerint március 25-ig 1351 orosz katona vesztette életét Ukrajnában. A valóságban azonban 7000 és 15000 között lehet – írja a Washington Post egy magas rangú NATO-képviselőre hivatkozva. A Komszomolszkaja Pravda című orosz lap március 20-án 9861 halálesetről számolt be a védelmi minisztériumra hivatkozva, de másnap törölte a cikket azzal az indokkal, hogy hackertámadásról van szó. Jevgenyij orosz szerződéses katona őrmesteri rangban a háború első napjaiban meghalt Kijev közelében. A 26 éves férfi soha nem vett részt harci műveletekben. Anyja, Natalia (nem az igazi neve) elvesztette fiát - de továbbra is igazolja az oroszok megszállását Ukrajnában. Natalja azonban úgy gondolja, hogy ez egy igazi háború és nem egy "különleges művelet". A DW úgy döntött, hogy interjút közöl vele egy anya vallomásaként, aki elvesztette fiát az orosz vezette Ukrajna elleni háborúban. Az interjú főszereplője a háború okairól a jelenlegi állapotnak ellentmondó kijelentéseket tesz. De a DW úgy döntött, hogy a szövegben hagyja őket. Ezek a kijelentések egyértelműen bizonyítják az orosz állami propaganda hosszú távú munkáját. DW: Natalya, hogy érzed magad? Natalja: Nagyon nehéz, nagyon fáj. De ez nem az én hibám, senki nem adja vissza nekem a fiamat. Hogyan lett Jevgenyijből szerződéses katona? Közvetlenül a 2014-es vizsgák után a hadseregbe ment. A GRU katonai hírszerző szolgálat speciális egységéhez érkezett. Ekkor szerződést ajánlottak neki. Valahogy eltántorítottam, elvégre ez azt jelentette, hogy bajba került. Aztán jelentkezett a rendőrségen, és egy biztonsági szolgálatnál dolgozott. De nem szerette ezt a munkát, ezért mégis megpróbálta ezt a szerződést. Azonnal befogadták, és csak egy esténk volt a búcsúra. Jevgenyij a nemzetőrségben szolgált. Nagyon megtetszett neki, csoportvezető lett. Feloszlatta a moszkvai tüntetéseket. 2017-ben született egy fia. Feleségét a biztonsági szolgálat idejéből ismeri. Moszkvába költözött hozzá, ahol összeházasodtak. Hogyan kezdődött Ukrajna története? Január vége volt, 25-26 körül. A fiam felhívott, és közölte, hogy Szmolenszkbe (egy nyugat-oroszországi városba, a fehérorosz határtól mintegy 80 kilométerre – a szerk.) küldik őket fehéroroszországi manőverekre. Azt mondtam neki: "Hazudsz nekem? Milyen manővereket?" Kutakodtam az interneten, és valóban voltak manőverek Fehéroroszországgal, de azok véget értek. Tovább néztem, és meg akartam tudni, hol állunk háborúban. Ukrajnára nem is gondoltam. Csak másnap jutott eszembe, hogy Ukrajnában zavargások vannak. Tehát tisztában volt vele, hogy a fiát nem osztják be manőverekre? Igen. Mondtam Jevgenyijnek, hogy nem vagyok hülye, és nem hiszem, hogy Szmolenszkbe megy. Tovább kutattam, és rájöttem, hogy Ukrajnába megy. Természetesen le akartam őt venni. Mondtam, hogy talán nem jön vissza. Azt válaszolta: "Mit forgatsz?" Egyáltalán nem volt tudatában annak, hogy hova küldik. Vagy elég agymosottak voltak ahhoz, hogy azt hihessék, manővereket hajtanak végre, vagy tudta, és nem is tudta elképzelni, hogy ott ekkora vérfürdő lesz. Ezt valószínűleg senki sem gondolta, még maga Putyin sem. Utána tartottad a kapcsolatot? Február 13-án távozott. Viccesen megkérdeztem tőle, hogy szereti Szmolenszket, és mit lehet enni. Nevetett, és azt mondta, hogy minden rendben. Utoljára február 24-én vette fel a kapcsolatot, akkor kezdődött minden. Egy barátja WhatsApp-on keresztül azt mondta: "Anya, a háború elkezdődött." Azt mondtam: "Fiam, ezt nézem a tévében." Azt mondta: "Képzeld, egy egész társaság fiainkat megölték a határon."