Friday, November 3, 2023

"Mitt hjärta är för ledsen": Kati Witt säger adjö till tränaren Müller med rörande ord

SZ - Saxon tidning "Mitt hjärta är för ledsen": Kati Witt säger adjö till tränaren Müller med rörande ord 11 timmar Den före detta konståkningsstjärnan Katarina Witt har mycket att tacka sin tränare Jutta Müller för. Hon firar två OS-triumfer med mig. Nu sörjer Witt den sena konståkningsikonen. Den olympiska mästaren i konståkning Katarina Witt sörjer förlusten av sin tidigare tränare Jutta Müller. Berlin. Konståkningsstjärnan Katarina Witt tog farväl av sin bortgångne tränare Jutta Müller med rörande ord. Müller var en "extraordinär kvinna, en unik tränare och grand dame i den internationella skridskoåkningsvärlden". "Hon har funnits djupt i mitt hjärta i 28 år och har blivit en del av min familj", sa 57-åringen på fredagen på frågan från den tyska pressbyrån. Med sin tränare firade hon två OS-segrar 1984 och 1988 samt fyra VM- och sex EM-titlar. Jutta Müller dog i torsdags vid 94 års ålder. När hon fick det tråkiga beskedet gjorde hon det som hennes tränare hade lärt henne. "Först av allt, uppfylla skyldigheterna och funktionen," sa Witt. Hon fick många känslosamma, respektfulla och vackra meddelanden från vänner, före detta iskollegor, fans och följeslagare. "Alla är fulla av tillbedjan, beundran och respekt för hennes livsverk", rapporterade hon. "Jag kunde inte prata med någon, mitt hjärta är för ledsen." Katarina Witt om Jutta Müllers död: "Tusentals bilder" i hennes huvud Snarare hade hon "tusentals bilder" av minnen i huvudet. "Världen har delat många med oss, många tillhör bara oss. De oändliga timmarna av träning, idrottaren med sin tränare. Delade triumfer och ensamma tårar", sa Kati Witt, som framförde sin "Carmen" freestyle till musik av Georges Bizet hade förtrollat ​​den olympiska världen med en opera med samma namn vid vinterspelen 1988 i Calgary. Jutta Müller var hennes tränare, mentor och lärare i 20 år. "Hon utmanade och uppmuntrade mig. Orubblig i frågan, men rättvis och konstant med brinnande passion", sa Witt och tillade: "Från och med idag, lär änglarna hur man åker skridskor och dela gärna en tårta med dem. "